Tipy pro levnější tisk / 17.6.2014

Jak ušetřit za tisk aneb co se skrývá pod pokličkou?

Často se přistihneme v situaci, kdy si s něčím nevíme rady. Tehdy se můžeme rozdělit prakticky do dvou skupin: Ta první si nechá poradit výhradně od „odborníka“, který to s námi ovšem nemusí myslet zcela upřímně a my tak naletíme. Ta druhá skupina nechce být za hlupáka a tak si postaví hlavu. Potom se ale nestačí divit, proč má v garáži 10 000 letáků lákající na akci, která ale proběhla už před 14 dny. Já Vám však nyní představím pár tipů, díky nimž se nebudete muset prát o místo ani v jedné ze skupin a ještě navíc ušetříte pěkné peníze. I v polygrafii totiž existuje spousta užitečných a chytrých rad, s kterými vyzrajete nad jakoukoliv agenturou či tiskárnou. Pojďme si je nyní společně představit!

 

1. Náklad

Při nákupu zboží platí heslo: „Čím víc, tím líp“, a není tomu jinak ani v tomto případě. Objednáte-li si více kusů, můžete očekávat nižší jednotkovou cenu. Důvodem jsou paušální vstupní náklady na rozjezd strojů. Většina tiskáren již v dnešní době používá automatizované kalkulační systémy. Nechte si proto vždy spočítat větší rozpětí a promyslete, jestli nebudete v blízké budoucnosti tisk stejně poptávat znovu (reklamní letáky, plakáty, apod.). V této souvislosti se zde také nabízí jiné pořekadlo a to: "Dvakrát měř, jednou řež!“ Je nutné si počet výtisků skutečně dobře promyslet, aby nedošlo na má slova viz výše :). Pokud by se i tak stala náhodou nějaká ta chybička, nezoufejte. Na rozdíl od agentur má tiskárna k dispozici téměř vždy skladové prostory. Není tedy problém nechat si zboží uskladnit a odebírat postupně. My tuto službu například nabízíme našim klientům zcela zdarma.

 

2. Sloučený tisk

Pokud připravujete tisk více druhů letáků, plakátů či pozvánek, vždy je zadejte zaráz a požadujte stejný termín dodání a tisk na stejný typ papíru. Tam kde to jde, tiskárna provede tzv. sloučený tisk. Př.: 2 000 letáků A5, 4 druhy – běžná cena zvlášť – 7 200 Kč, sloučený tisk – 3 800 Kč. V tomto případě jsme Vám právě ušetřili 3 400 Kč a to už stojí za zvážení, nemyslíte?

 

3. Digitální tisk a malé formáty

Popularita digitálního tisku stále roste, proto musíte vědět, jak při zadávání ušetřit. Digitální tiskárny většinou tisknou na formát SRA, což je větší A3. Pokud si dovedete sami správně nachystat data (ořezové značky, vyřazení dokumentu), vyskládejte si dokument na velikost A3/SRA, čímž se Vám sníží náklad při tisku. Archy si pak necháte profesionálně ořezat, což je záležitost několika desítek korun.

 

4. Lakování vs. laminace

Rozdíly a výhody si popíšeme někdy jindy, zde vás chceme jen upozornit na pár faktů souvisejících s výslednou cenou. Když objednáváte letáky typu „poštovní schránka – přečteno celou rodinou – vyhozeno“, nepoptávejte lamino ani lak (strojový, disperzní, UV), zbytečně si zdražíte cenu. Navíc nepřímo škodíte životnímu prostředí, pokud si Vaše cílová skupina zatápí letáky v kamnech. Naopak pokud chcete sjednotit matnost stránky, zvýraznit barvy nebo jen část stránky, zeptejte se na cenu včetně laku a bez něj. Chcete-li prodloužit životnost obálky na publikaci, volte lamino. Cena se pohybuje hrubým odhadem 1 Kč za kus.

 

5. Termín

Zejména u online tiskáren bývá zvykem, že si za expresní tisk účtují přirážku.

Při spolupráci s tiskárnou, která se k ceně vzhledem k termínu dodání nevyjadřuje, se i přesto zkuste zeptat na možnou slevu, pokud na tisk nespěcháte (pozn.: nespěchat znamená požádat o dodací lhůtu 2-4 týdny, v závislosti na typu tisku). V období největší vytíženosti tiskáren (v našem případě např. začátek roku, podzim a zima) se Vám jistě podaří najít příjemný kompromis cena/lhůta.

 

Pro dnešek jsme našich pár užitečných rad vyčerpali. Budeme rádi, když nám podáte jakoukoliv zpětnou vazbu nebo se s námi podělíte o Vaše zkušenosti či kuriózní historky k tématu :). Doufáme, že jsme Vám alespoň trochu pomohli a děkujeme za Vaši přízeň.


Váš Reprotisk

<< zpět na seznam

O nás   |   Novinky   |   Produkty   |   Reference   |   Kontakty
Mapa stránek
Created by Netsimple Conspiracy s.r.o.
Tvorba webových stránek
Designed by Ondřej Kotinský
Tvorba webdesignu
Reprotisk s.r.o.
M.R. Štefánika 318/1, 787 01 Šumperk