Seminář o barvách FOCA (Fundamentals of Color and Appearance) aneb jak vnímáme barvy? / 10.1.2019

Stále se snažíme vzdělávat, takže šance navštívit seminář o barvách byla skvělá příležitost dozvědět se něco nového. Seminář probíhal v pražských prostorách firmy GRAFIE CZ s.r.o., která se spolu s firmou X-rite Pantone zasloužila o pořádání školení. Přednášky vedli zkušení odborníci – paní Małgorzata Lososová-Ungrádová a pan Jan Štor. O své zkušenosti se také podělil pan fotograf Jan William Drnek, autor digitalizace Slovanské  epopeje. Vysláni na vzdělávací misi byli samozřejmě naši tiskaři.

I přesto, že se v sítnici jednoho oka vyskytuje okolo 7 milionů čípků a přes 130 miliónů tyčinek umožňující barevné a černobílé vidění, lze oči považovat za nedokonalý posuzovací systém. K přesnějšímu posuzování barevnosti nám již slouží různé technologie. Například spektrofotometrie a kolorimetrie.

Problematikou barevnosti se zabýval Albert Munsell, který položil základy těchto věd. Vymyslel číselné označení barev pomocí tří parametrů -  odstínu, sytosti a jasu, které se používá i v dnešní době. Vnímání barevnosti je zcela individuální a ovlivňuje ji mnoho faktorů. Pokud bychom určitý odstín barvy sledovali dlouhou dobu, nikdy bychom se do stejného odstínu netrefili, jelikož oko nemá tu schopnost si barvu zapamatovat zcela přesně. Navíc dlouhé pozorování intenzivních barev vytváří tzv. zbytkový obraz a může zkreslit vnímání barevnosti dalších objektů. V tomto případě je nutno nechat sítnici před dalším hodnocením barev odpočinout. Odstín nejlépe rozpoznáme, pokud se dané barvy vyskytují přímo vedle sebe. To si můžete vyzkoušet na následujícím obrázku.

rozdíl v odstínech barvy spolu rozdíl v odstínech barvy od sebe

Určitou barvu budete vnímat pokaždé rozdílně s jiným pozadím, z jiné vzdálenosti, v jinou denní dobu či s různým druhem a intenzitou osvětlení. Barevnost má velkou spojitost i s pohlavím (někteří muži špatně rozeznávají červenou a zelenou barvu), zkušenostmi, naučenými schopnostmi, kulturními vlivy, či dokonce se stresem, léky a zdravotním stavem. Značné rozdíly také přicházejí věkem. U mnoho známých malířů, kteří během svého života malovali stejnou předlohu lze pozorovat velké rozdíly v použitých odstínech. Ukázkovým příkladem je malba Japonského mostu od Claude Moneta v mládí a stáří.

Mladý Monet Starý Monet

A jak je to s barvoslepostí? Nejčastější vrozenou poruchou je nemožnost rozeznání červené a zelené barvy. Není ojedinělým případem, že si člověk tuto poruchu uvědomí až během dospívání. Chcete vědět, jak jste na tom Vy sami? Stačí si udělat test vnímání barev ZDE.

Individuální vnímání barvy je pak velký oříšek při sjednocení barvy v tisku. Finální odstín dokáže velmi ovlivnit zvolený druh papíru s různou strukturou, matným či lesklým efektem, podílem recyklovaných složek či s přídavkem tzv. zjasňovačů. Mimo tyto faktory je nutné dodržovat standartní stálé osvětlení pracovních prostorů k zabránění co nejmenších odchylek v barevnosti.

Tiskárny tisknou barvami CMYK – čtyřmi základními barvami (C – cyan, M – magenta, Y – yellow, K – black), jejichž smícháním v různém poměru vznikají všechny odstíny. Pokud si však zvolíme použít konkrétní číselný odstín barvy a záleží nám na 100% přesnosti, můžeme využít takzvané přímé barvy =PANTONE, které jsou již předem dle parametrů namíchané.

Tisk v barvách CMYK je také důvod, proč se může finální vytisknutá barevnost lišit od té v počítači, jelikož monitory pracují v režimu RGB. Tento faktor je nutné vždy zohlednit. Zkontrolovat barevnost tak můžeme před samotným tiskem na speciálně zkalibrovaném monitoru pro CMYK barvy či nátiskem z certifikované tiskárny, čehož lze využít i u nás v tiskárně.

<< zpět na seznam

O nás   |   Novinky   |   Produkty   |   Reference   |   Kontakty
Mapa stránek
Created by Netsimple Conspiracy s.r.o.
Tvorba webových stránek
Designed by Ondřej Kotinský
Tvorba webdesignu
Reprotisk s.r.o.
M.R. Štefánika 318/1, 787 01 Šumperk